2020
2014-06-12

Z Polski na Łotwę długa droga prowadzi…

W dn. 26 – 29 maja w ramach tzw. wymiany młodzieży dziesięcioro uczniów Publicznego Gimnazjum nr 2 w Sokołowie Podlaskim przebywało w Jekabpils - mieście partnerskim na Łotwie. Towarzyszyło im dwoje opiekunów: nauczyciel j. rosyjskiego Maria Pogorzelska i nauczyciel j. niemieckiego Jerzy Iwański.

Oto relacja uczniów: „Po 12 godzinach zadowoleni dotarliśmy na miejsce. Łotysze przyjęli nas z otwartymi ramionami i każdy z nas udał się do wskazanej rodziny naszych rówieśników z łotewskiej szkoły. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wizyty w szkole, gdzie powitano nas bardzo ciepło i przygotowano dla nas ciekawą część artystyczną. Obejrzeliśmy szkołę, a następnie uczestniczyliśmy w lekcjach. Po obiedzie udaliśmy się na zwiedzanie miasteczka Jekabpils i zrobiliśmy ciekawe zdjęcia, m.in. nad rzeką Daugawą. Zwiedziliśmy zamek, skansen i złożyliśmy wizytę w szkole plastycznej. Nasza wizyta została również zauważona przez telewizję lokalną, której dziennikarze przygotowali reportaż i przeprowadzili wywiad z p. Marią Pogorzelską, a także przedstawicielkami uczniów – Krysią Sobieską i Agnieszką Stelęgowską.
     Następnego dnia pojechaliśmy do Rygi – stolicy Łotwy. Po drodze wstąpiliśmy do miasta Jurmala leżącego bezpośrednio nad Morzem Bałtyckim i zobaczyliśmy nasz Bałtyk z trochę innej perspektywy. W Rydze zwiedziliśmy m. in. prawosławny Sobór Narodzenia Pańskiego oraz Muzeum Historii Medycyny. Spacer po Rydze pozwolił nam poznać to piękne i czyste miasto, pełne turystów z zagranicy. Podziwialiśmy również panoramę stolicy z tarasu widokowego, mieszczącego się na 27 piętrze hotelu.
W trakcie pobytu rozmawialiśmy po angielsku i po rosyjsku, czasem w obu językach. Rodziny naszych rówieśników zapewniły nam wiele atrakcji, i tak np. Kuba Lachowski chętnie wspomina pobyt na basenie, a Krysia Sobieska i Agnieszka Stelęgowska pidżama party. Każdy z nas otrzymał od „swojej” rodziny po 10 euro na drobne wydatki, a oprócz tego podawano nam smaczne posiłki, kupowano słodycze i przygotowywano kanapki na podróż, no i prezenty do Polski. Wszystkie goszczące nas rodziny bardzo starały się, by nasz pobyt był w pełni komfortowy. Mamy nadzieję, że będziemy mogli zrewanżować się Łotyszom.
Sądzimy, że tego typu wyjazdy to fantastyczna okazja zarówno do poznania innych krajów, jak również do ćwiczenia znajomości języków obcych w praktyce. Takich wyjazdów powinno być zdecydowanie więcej!
Karolina Krasnodębska: „Między Polską a Łotwą możemy zauważyć wiele różnic. W szkole łotewskiej rok szkolny kończy się wraz z końcem maja, a zaczyna 1 września, czyli jest aż o miesiąc krótszy! Poza tym w ciągu roku mają jeszcze ok. 4 tygodnie wolnego na różne święta i ferie. Wszystkie podręczniki uczniowie dostają za darmo na początku roku szkolnego, a na koniec oddają. System ocen szkolnych to od 1 do 10, a nie jak u nas 1-6. Ciekawostką są tam również szkolne pracownie zajęć technicznych - oddzielna dla dziewcząt i oddzielna dla chłopców. Dziewczęta uczą się szyć, robić na drutach, wyszywać, haftować, gotować, piec ciasta i nakrywać do stołu, a chłopcy uczą się projektowania i szeroko pojętej stolarki. Łotwa jest bardzo czystym krajem, gdzie się często sprząta, zamiata chodniki i ulice i gdzie praktycznie nie ma śmietników na ulicach. Poza tym bardzo smakowała mi łotewska kuchnia”.

Agnieszka Stelęgowska: „Sądzę, że przyjaźnie zawarte podczas tego wyjazdu przetrwają próbę odległości i czasu”.
Kuba Lachowski:”, w Jekabpils znajdują się bardzo ciekawe zabytki. Bardzo zainteresowała mnie legenda o rysiu upolowanym pod świerkiem."
Milena Piekarska: „Plaża jest przepiękna! Piaszczyste wybrzeże i czysta woda zachęcają do kąpieli."
Ewelina Poławska: „Widziałam tam przepiękne parki i lasy, a pobliskie jezioro nastraja do długich wieczornych spacerów."
Krysia Sobieska: „Bardzo mile zaskoczył mnie fakt, iż znajduje się tam wiele miejsc, gdzie można aktywnie spędzać wolny czas".