33
2018
2018-08-21

Uroczysty koncert organowy


W niedzielę 5 sierpnia w kościele pw. św. Jana Bosko w Sokołowie Podlaskim odbył się koncert wokalno – chóralno – organowy. Muzyczne wydarzenie wieńczyło trwający od stycznia br. remont kościelnych organów.

Wszystkich przybyłych na koncert przywitał ks. proboszcz Stanisław Stachal SDB. Po wspólnej modlitwie głos zabrał prowadzący koncert Paweł Kryszczuk z Sokołowskiego Ośrodka Kultury, który przedstawił wszystkich artystów oraz przybliżył historię odrestaurowanych organów.

Jako pierwszy wystąpił Aleksander Leśniczuk, absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej, magister sztuki, jako wykonawca literatury organowej. Od 2006 roku związany z firmą organmistrzowską „Marian Leśniczuk Warsztat Konserwacji Organów”. Jest współautorem kilkunastu ważnych renowacji zabytkowych organów, w tym instrumentu w kościele pw. św. Jana Bosko. W wykonaniu Aleksandra Leśniczuka usłyszeliśmy dwa preludia chorałowe Maxa Regera: "Lobe den Herren" oraz "Jesus, meine Zuversicht".

Następnie zaprezentował się pochodzący z Sokołowa Podlaskiego Krzysztof Matuszak, który przez lata związany był z kościołem Księży Salezjanów. Jako baryton jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą śpiewał w wielu krajach Europy i świata. Kilkakrotnie występował w rodzinnym mieście. W 2017 r. otrzymał Złotego Orfeusza 2017 – nagrodę przyznawaną przez francuskie stowarzyszenie artystów muzyków za najlepsze nagranie muzyki religijnej. W wykonaniu Krzysztofa Matuszaka mogliśmy usłyszeć arię z opery "Rinaldo" Georga Friedricha Händla "Lascia chio pianga". Kolejne utwory, jakie wykonał artysta to: "Libera me" Gabriela Faure i "Ave Maria" Michała Lorenza. Akompaniował mu na organach Aleksander Leśniczuk.

Dla sokołowskiej publiczności wystąpił również utytułowany Chór Kameralny KOE,
który działa od lutego 2016 r. przy Sokołowskim Ośrodku Kultury. Jego założycielem
i dyrygentem jest Aneta Mroczek, absolwentka Salezjańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Lutomiersku w klasie organów oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury. Wielogłosowy Chór liczy 25 osób w różnym wieku, a jego repertuar obejmuje klasyczną muzykę chóralną, pieśni patriotyczne i religijne, a także aranżacje współczesnych utworów rozrywkowych.
W 2017 roku Chór KOE zdobył I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym "Carmen Idei" w Łomży. Podczas koncertu zaprezentował utwory "An Irish Blessing" Jamesa E. Moora, "Pater Noster" Jacka Glenca, psalm "Nieście chwałę mocarze" Mikołaja Gomółki,
"Ave verum Corpus" W. A. Mozarta oraz "Misericordias Domini" Henryka Jana Batora.


Tego dnia swoim głosem zaczarowała także pochodząca z Lublina Anna Mitura, absolwentka muzykologii na UKSW w Warszawie i kierunku "Muzyka kościelna"
na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncertowała m.in. Chórem Warszawskiej Opery Kameralnej, Chopin Vocal Consort oraz Chórem UKSW.
W latach 2009 – 2016 pełniła funkcję kantora – solisty w MULIERUM SCHOLA GREGORIANA CLAMAVERUNT IUSTI. Od roku związana jest z Sokołowskim Ośrodku Kultury, jako instruktor emisji głosu w Chórze Kameralnym KOE. W duecie z Krzysztofem Matuszakiem wykonali utwór Cesara Francka "Panis Angelicus", a akompaniował im oczywiście Aleksander Leśniczuk.

Podczas koncertu wspominano również tych, którzy w czasie minionych 80 lat uświetniali swoją muzyką msze, nabożeństwa i inne kościelne uroczystości. Byli to organiści, muzycy salezjańscy: ks. Piotr Brzyski, ks. Leon Walaszek, ks. Władysław Bajon,
ks. Idzi O. Mański, ks. Józef Padurek, ks. Józef Grzywaczewski, a od 1996 r. muzyk
i organista Janusz Wilgodzki, który w tym roku obchodzi jubileusz 45-lecia działalności muzycznej w kościele św. Jana Bosko. "Do instrumentu potrzebny jest muzyk, który potrafi wydobyć z niego najpiękniejsze dźwięki, napełnić go duchem prawdziwego artyzmu, by dać Panu Bogu i ludziom go słuchającym piękno, które wzruszy, które uspokoi, które uniesie na wyżyny" – podsumował prowadzący koncert.

Na zakończenie koncertu ks. proboszcz Stanisław Stachal SDB podziękował wszystkim organizatorom koncertu, wykonawcom oraz organmistrzom, którzy podjęli się niezwykle trudnego ale i szlachetnego zadania remontu salezjańskich organów.


Historia salezjańskich organów

Księża Salezjanie przybyli do Sokołowa Podlaskiego w 1925 r. na zaproszenie władz miejskich. Duchowni prowadzili działalność duszpasterską oraz edukacyjno-wychowawczą, gdyż pod ich kierownictwo oddano Gimnazjum Humanistyczne im. Henryka Sienkiewicza działające w Sokołowie Podlaskim od 1915 r. Miejscem modlitwy wiernych była kaplica gimnazjalna pw. Marii Wspomożycielki. Szybko pojawiła się potrzeba wybudowania świątyni, która funkcjonowałaby jako kościół szkolny również
z przeznaczeniem dla ogółu wiernych. W latach 1935 – 1939 Salezjanie zbudowali świątynię wyposażoną w 21-głosowe organy. Wykonania instrumentu podjęła się jedna
z najsławniejszych firm tego typu w Polsce - "St. Krukowski i Syn" z Piotrkowa Trybunalskiego na zamówienie ks. dyrektora Jana Ślósarczyka SDB. Organy posiadały dwie klawiatury ręczne oraz klawiaturę nożną, system pneumatyczny o dwóch manuałach, wiatrownice stożkowe, miech pływakowy i – rzadkość w tamtych czasach – motor elektryczny. 18 czerwca 1939 r. Prymas Polski kardynał August Hlond SDB dokonał konsekracji kościoła i poświęcenia organów. Uroczystość uświetnił koncert prof. Feliksa Rączkowskiego, znakomitego organisty, kompozytora, autora licznych opracowań pieśni kościelnych, wykładowcy Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie,
a także do 1970 r. organisty w kościele Św. Krzyża w Warszawie, twórcy i dyrektora festiwali organowych w Kamieniu Pomorskim, Koszalinie i Oliwie.

Na jubileusz 50-lecia pracy Księży Salezjanów w Sokołowie Podlaskim, który obchodzono w 1975 r., dokonano remontu wnętrza kościoła. Firma organmistrzowska Kamińskich
z Warszawy dokonała również gruntownego remontu organów. Zgodnie z panującymi wtedy trendami z części głosów zrezygnowano, a na ich miejsce wstawiono inne wysokostopowe, co spowodowało zmianę pierwotnego brzmienia instrumentu. Pierwszy koncert na wyremontowanych organach zagrał ponownie prof. Feliks Rączkowski.

Organy w kościele Księży Salezjanów regularnie konserwowano i strojono. Podczas ich przeglądu w 2001 r. odkryto poważne uszkodzenia drewnianych elementów, dokonane przez kołatka z rodziny korników. Pasożyta szybko unieszkodliwiono. W 2012 r. w czasie gruntownego remontu wnętrza kościoła, mimo starannych zabezpieczeń, kurz, pył oraz gruz dostał się do szafy organowej. W 2017 r. organy były już w bardzo złym stanie muzyczno-technicznym. Zapadła decyzja o ich odbudowie. Prace zostały powierzone firmie organmistrzowskiej "Marian Leśniczuk. Warsztat Konserwacji Organów
w Korczewie nad Bugiem", która przedstawiła autorski program odnowienia organów.
Prace prowadzono w okresie: styczeń – lipiec 2018 r.

Jak wyjaśnił nam organmistrz Marian Leśniczuk, oprócz ogólnych prac demontażu, oczyszczenia, konserwacji mechanizmu i odnowienia prospektu dokonano całkowitej rekonstrukcji traktury pneumatycznej. Zrekonstruowano wypracowany materiał, głównie skórę (stożki, mieszki, miechy). Wymieniono stół gry. Elektrowentylator umieszczono
w szafie organowej. Poczyniono zmiany w dyspozycji poprzez wprowadzenie głosów: Bourdon 16, Gamba 8, Mixtura 3-4 chóry 2 ⅔, Aeolina 8, Vox Coelestis 8 i Violoncello 8, co jest powrotem do oryginalnych założeń brzmienia z 1937 r. Aparat brzmienia rozbudowano o głos Trompete 8 na osobnej wiatrownicy. Piszczałki cynkowe, prospektowe i wewnętrzne odnowiono w kolorze srebrny-chrom i aluminium.
Całość mechanizmu wyregulowano. Aparat brzmienia zintonowano i nastrojono.

Obecnie organy posiadają 22 głosy i 1152 piszczały grające: 9 głosów w manuale I,
9 głosów w manuale II (który posiada pudło expresyjne) oraz 4 głosy w pedale. Zakres manuałów: c – f – 54 klawisze, pedału c – d – 27 klawiszy. Instrument jest zasilany wiatrem z dwóch miechów pływakowych z nowym elektrowentylatorem o wydajności
22 m3 na minutę.

Odbiór prac organmistrzowsko - konserwatorskich organów w kościele Księży Salezjanów odbył się 3 sierpnia. Protokół podkreśla staranność pracy, która została wykonana, za szczególnym uwzględnieniem intonacji.

Wykonawcy prac organmistrzowsko–konserwatorskich – Marian, Paweł i Aleksander Leśniczuk - życzą organom długiego żywota w dobrej kondycji, aby porywały myśli
i modlitwy wiernych, opiewały piękno i dobroć Boga. Redakcja "Wieści Sokołowskich" również dołącza się do tych pięknych życzeń.


Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć:

www.wiescisokolowskie.pl/galeria/199,koncert-organowy.html


Katarzyna Dybowska  

« wróć | komentarze [0]

Dodaj komentarz

Komentarz zostanie dodany po akceptacji przez administratora serwisu






Odśwież kod



Komentarze do tego wpisu

Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu

Strona 1/1






Dane kontaktowe