44
2018
2018-04-11

Teatr Kamishibai


We wtorek 20 marca z inicjatywy Joanny Rogozińskiej - nauczyciela biblioteki i Małgorzaty Kruzy – polonistki, uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Zembrowie mieli okazję uczestniczyć po raz pierwszy w lekcji bibliotecznej z kamishibai w roli głównej. Tę nową formę popularyzowania czytelnictwa zaprezentowała Renata Jaroszewska z Biblioteki Pedagogicznej w Sokołowie Podlaskim.

Kamishibai to dosłownie papierowy teatr. Wywodzi się z Japonii. Polega na tym, że kartonowe plansze z obrazkami i tekstem (widocznym dla opowiadającego) wkładane są do skrzynki, przypominającej teatralną scenę. Zamykana i otwierana skrzynka (butai) tworzy oprawę dla ilustracji i skupia uwagę widzów tak, jak rama z obrazem Następnie plansze są przesuwane przez opowiadającego. Po spektaklu publiczność może tworzyć własne rysunki i opowiadać wymyślone lub rzeczywiste historie.

Historia kamishibai sięga XII wieku, gdy buddyjscy mnisi uczyli podstaw nowej wiary, wykorzystując rulony z obrazkowymi historiami. Ten sposób narracji wcześniej istniał w Chinach i Indiach. W połowie XX wieku kamishibai przeżywało w Japonii renesans. Liczną publiczność gromadzili wędrowni opowiadacze, przemieszczający się wraz z drewnianymi skrzynkami na rowerach. Jednak nowe formy przekazu takie jak telewizja, prasa codzienna, komiksy, wreszcie komputery wyparły kamishibai. W ostatnich latach ten rodzaj teatrzyku zyskuje na popularności w wielu krajach świata jako pomoc dydaktyczna. Źródła powodzenia tej sztuki upatruje się w przesycie elektroniką i potrzebie bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Teatr ilustracji to również świetny nośnik treści edukacyjnych, pobudzający wyobraźnię, rozwijający wrażliwość i poczucie estetyki, pretekst do pierwszych wystąpień dzieci, które poprzez zabawę oswajają się z sytuacją „przemawiania”. Przedstawienia kamishibai można organizować zarówno w domu, jak i w bibliotece, szkole, w szpitalu i innych miejscach.

Uczniowie z zembrowskiej podstawówki z zainteresowaniem słuchali historii opowiadanych przez prowadzącą lekcję. Po zaprezentowaniu opowieści bibliotekarka rozmawiała z uczestnikami lekcji, wskazując właściwe postawy. Na zakończenie uczniowie wykonywali rysunki związane tematycznie z poznawaną historią i opowiadali o nich kolegom. Papierowy teatr obejrzały również dzieci w miejscowym przedszkolu.

Zakup skrzyni i planszy do kamishibai sfinansowało Starostwo Powiatowe w Sokołowie Podlaskim. Zajęcia kamishibai są kontynuacją projektu „Magiczna podróż po literaturze. Różne oblicza książki”.
 

J.O. 

« wróć | komentarze [0]

Dodaj komentarz

Komentarz zostanie dodany po akceptacji przez administratora serwisu






Odśwież kod



Komentarze do tego wpisu

Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu

Strona 1/1






Dane kontaktowe