6
2020
2020-02-04

Rządowe dofinansowanie do nieopłacalnych linii


 Odtworzenie lokalnej komunikacji autobusowej to jeden z elementów tzw. piątki Kaczyńskiego. Od zeszłego roku funkcjonują uchwalone przez parlament podstawy prawne, które dają samorządom możliwość starania się o dofinansowanie do nierentownych linii autobusowych. Jednak dotacje przekazywane są tylko wtedy, gdy dołożą się również powiaty. 

7 stycznia 2020 r. starosta Elżbieta Sadowska wraz z wicestarostą Ryszardem Domańskim przy kontrasygnacie skarbnik Iwony Odrobińskiej podpisali umowę o dofinansowanie 15 tras komunikacji autobusowej w powiecie sokołowskim. Wnioski do wojewody złożono w sierpniu ubiegłego roku. Nierentowne kursy mają być dotowane z funduszu rozwoju przewozów autobusowych.

Według kalkulacji PKS „Sokołów” koszt rozliczenia jednego wozokilometra wynosi 3,78 zł (netto), z kolei szacunkowy przychód na każdej z tych linii to 2,63 zł (netto). Powstały deficyt zgodnie z umową pokryje budżet państwa – 1 zł, oraz 15 groszy – samorząd powiatowy.
Podpisana przez Powiat umowa o rządowe dofinansowanie opiewa na kwotę 517.755 zł (szacunkowa ilość kilometrów do rozliczenia 517.755 km), dodatkowo 77.663 zł dołoży powiat. Łączna dotacja dla PKS „Sokołów” stanowi sumę dopłaty i wkładu własnego w kwocie 595.418 zł.
 
Dofinansowaniem objęto 15 linii komunikacyjnych (w tym 8 dotychczasowych i 7 nowych): 
 
Sokołów P. – Jabłonna L. – Gródek; 
Sokołów P. – Przywózki – Bielany – Sokołów P.;
Sokołów P. – Sterdyń – Przewóz Nurski – Rytele; 
Sokołów P. – Nowa Wieś – Wólka Miedzeszyńska; 
Sokołów P. – Przywózki – Wiechetki Małe – Dmochy; 
Sokołów P. – Ostrówek – Wyrozęby – Skrzeszew; 
Sokołów P. – Sawice – Czaple Andrelewicze; 
Sokołów P. – Skibniew – Kosów L.;
Sokołów P. – Skibniew - Sokołów P.; 
Sokołów P. – Wyrozęby – Skrzeszew;
Sokołów P. – Sabnie – Sterdyń;
Sokołów P. – Kosów L. – Ceranów – Bojary;
Sokołów P. – Sterdyń – Białobrzegi - Sokołów P.;
Sokołów P. – Sterdyń – Ratyniec;
Sokołów P. – Jabłonna L. – Nowomodna - Sokołów P.
 
Kursy były nierentowne, bo korzystała z nich niewielka liczba pasażerów. Czy dzięki dotacjom to się zmieni? Od kilkunastu lat na lokalnym rynku działają przewoźnicy prywatni, którzy są bardziej konkurencyjni od komunikacji państwowej. Wykonują więcej kursów i elastyczniej dopasowują się do trasy połączeń. Tak jest na trasie do Jabłonny Lackiej, Sterdyni, czy Kosowa Lackiego. Z jednej strony każde  zaoferowane dla PKS pieniądze są korzystną inwestycją. Z drugiej wiele osób przyzwyczaiło się do samochodów i system dotacji nie spowoduje, że nagle przesiądą się do autobusów, które wciąż będą woziły powietrze. 
 
W komunikacie na stronie powiatu sokołowskiego czytamy:
- Przyczyni się to do zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności w zakresie transportu zbiorowego i da możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy miejscowościami naszego powiatu nawet w dni świąteczne i wolne od pracy oraz w dniach, w których inni przewoźnicy nie oferują swoich usług. Jest to bardzo ważne szczególnie dla tych osób, które z różnych względów nie posiadają lub nie są w stanie korzystać z własnego środka transportu.
 
Ewelina Wolska

« wróć | komentarze [2]

Dodaj komentarz

Komentarz zostanie dodany po akceptacji przez administratora serwisu






Odśwież kod



Komentarze do tego wpisu

"system dotacji nie spowoduje, że nagle przesiądą się do autobusów, które wciąż będą woziły powietrze. " NO TAK, TYLKO SKĄD JA MAM WIEDZIEĆ KIEDY JEST AUTOBUS SKORO TE ... Z PKSU W GMINIE SABNIE NIE NALEPIŁY ŻADNEGO ROZKŁĄDU. Super, że chcę pojechać autobsem. Super, że on jedzie. TYLKO SKĄD JA MAM WIEDZIEĆ KIEDY?

SoPo
2020-02-09 10:32:59

A kiedy będzie akcja smog pod PKS ami ? Bo te gruzy nie spełniają żadnych norm

Kierowca
2020-02-05 22:31:04
Strona 1/1






Dane kontaktowe