15
2020
2012-04-13

Rodzice w szkole? Czemu nie?!


Zajęcia odbywały się raz w tygodniu. Uczestnicy tych spotkań mieli okazję wymieniać się swoimi doświadczeniami z innymi rodzicami, oraz uzyskać poradę psychologiczną, lub pedagogiczną. „Szkoła dla rodziców” składa się z trzech części „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać aby do nas mówiły?”, „Rodzeństwo bez rywalizacji” i „Jak rozmawiać z nastolatkami?”. W ostatnim czasie zakończyła się pierwsza część szkoły, ale już teraz uczestniczący w niej rodzice zadeklarowali chęć uczestniczenia w dalszych szkoleniach.

-  Na zajęciach rodzice najpierw na sobie muszą odczuć formy, jakimi przeważnie zwracają się do dzieci. Są to: rozkazy, groźby, nakazy, zawstydzanie, cynizm. Rodzice mówią, że są one im bardzo dobrze znane z życia codziennego. Następnie zapoznajemy się z nowymi metodami. Rodzice ćwiczą między sobą umiejętności. Tydzień między jednymi, a drugimi zajęciami daje im możliwości ćwiczenia tych umiejętności w domu. Chodzi o to, żeby dziecko traktować z szacunkiem, ale też o to, że rodzice są także od tego żeby wyznaczać granice, żeby mówić dziecku co mu wolno a czego nie, żeby wiedzieć jak chwalić i jak wyciągać konsekwencje ze złego postępowania. Jest to program, który jasno mówi, że to rodzic ma być autorytetem i przewodnikiem w życiu dziecka.- mówi współprowadząca spotkania pani Ewa Murawska.

- Każde dziecko jest niepowtarzalną indywidualnością. Ten program rozwija umiejętności wychowawcze rodziców w takim stopniu aby rodzice sami mogli żyć godnie, mieć szacunek dla samych siebie ale także operować takim językiem w stosunku do dziecka, który nie wzbudza emocji, z którymi wszyscy zarówno dzieci jak i rodzice nie czują się dobrze. Chodzi tu głównie o emocje złości, gniewu, irytacji, upokorzenia czy wpędzania w poczucie winy. Podstawą w tym programie jest traktowanie dziecka z szacunkiem oraz jasno określonymi wymaganiami i oczekiwaniami. Rodzic uprzedza dziecko o konsekwencjach jego złego zachowania. Na naszych warsztatach rodzice mówią, że jeśli stosują konsekwencję, to czasami ich nastawienie jest takie, że dziecko się może zbuntuje, zacznie płakać, krzyczeć czy w jakiś inny sposób demonstrować swoje niezadowolenie. Tu jest zaskoczenie rodziców. Rodzic mówi: „Zastosowałem konsekwencję i dziecko przyjęło to ze spokojem”. To jest ważne. To kształtuje klimat wychowawczy domu. Rzadziej po stosowaniu metod z tego warsztatu dochodzi do takiej eskalacji emocji i sytuacji, które są przykre zarówno dla dziecka jak i rodzica.- dodaje psycholog Urszula Rudaś, która również jest bardzo zaangażowana w ten projekt.

Osoby, które odważyły się uczestniczyć w „Szkole dla rodziców” były bardzo zadowolone z zajęć. Twierdzą, że była to niezastąpiona lekcja życia, która nie tylko ułatwiła im nawiązanie kontaktu z dzieckiem, ale również funkcjonowanie pomiędzy innymi ludźmi.

Udział w zajęciach jest bezpłatny. Niebawem ruszy kolejna edycja tego niezwykłego programu. Wszystkie osoby chętne, zapraszamy do zgłaszania się bezpośrednio do Publicznej Poradni Psychologiczno  Pedagogicznej lub telefonicznie pod nr 25 781 22 39.

 

JF

 

« wróć | komentarze [0]

Dodaj komentarz

Komentarz zostanie dodany po akceptacji przez administratora serwisu






Odśwież kod



Komentarze do tego wpisu

Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu

Strona 1/1






Dane kontaktowe