39
2019
2019-11-04

O zdrowiu i dla zdrowia w Bielanach


Zdrowie to największa wartość. Wiedzą o tym doskonale mieszkanki gminy Bielany. Ponad 20 pań przybyło we wtorek 29 października na warsztaty poświęcone profilaktyce prozdrowotnej.

Pierwszą część spotkania stanowiły warsztaty kulinarne, które poprowadziła pani Bożena Cieślak. Uczestniczki warsztatów pod czujnym okiem prowadzącej przygotowały rozgrzewającą i pożywną zupę jesienną z grzybami i kurczakiem. Na stołach pojawiły się również lekkie i kolorowe sałatki: makaronowa z paluszkami krabowymi, kalafiorowa z czosnkiem oraz buraczana z grillowanym kurczakiem. Bez wątpienia takie menu sprzyja naszej odporności w okresie jesiennym i pozwala osiągnąć wymarzoną figurę.

Po degustacji przygotowanych dań przyszedł czas na prelekcje pani dietetyk Moniki Kurowskiej – Rucińskiej. Jak wyjaśniła prowadząca, styl życia wpływa na nasze zdrowie aż w 50%. Mniej istotne są uwarunkowania genetyczne czy środowiskowe. To, jak wyglądamy i jak się czujemy, zależy w dużej mierze od tego, co jemy. Prawidłowe żywienie to dostarczenie naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiedniej ilości i odpowiednich proporcjach. Na naszym talerzu powinny znajdować się źródła dobrze przyswajalnego białka (jajka, sery, chude mięso i warzywa strączkowe) węglowodanów (kasze, ryż, ciemne makarony i razowe pieczywo), tłuszczów (olej lniany, awokado, orzechy i dobrej jakości masło) witamin i składników mineralnych (owoce i warzywa). Ponadto dieta powinna być urozmaicona, a każde danie kolorowe. Nie możemy też zapominać o piciu wody, przynajmniej 2,5 litra dziennie oraz suplementacji witaminy D3.

Ostatnim punktem spotkania była prelekcja fizjoterapeuty pana Piotra Waszczaka, który opowiadał o istotnej roli aktywności fizycznej w kształtowaniu zdrowego stylu życia. Zdaniem prowadzącego, dbałość o aktywność fizyczną zwiększa naszą szansę na długowieczność, wpływa na przyrost energii i spowalnia procesy starzeniowe. Można wyróżnić trzy rodzaje aktywności fizycznej: ogólna (ruch codzienny, prace domowe, zakupy), wydolnościowa (spacery, pływanie, nordic walking, jazda na rowerze) oraz ćwiczenia wyrabiające siłę mięśniową i gibkość (ćwiczenia z obciążeniem i ćwiczenia rozciągające). Te ostatnie są szczególnie istotne, ponieważ zapobiegają powstawaniu urazów, osłabieniu kośćca i pozwalają uniknąć naciągnięć mięśni. Aktywność fizyczna poprawia także funkcjonowanie układu hormonalnego, nerwowego, immunologicznego i sercowo-naczyniowego. Dzięki niej zwiększa się nasza odporność na stres, poprawia pamięć i koncentracja, a poprzez produkcję endorfin poprawia się nasz nastrój i samopoczucie.

Warsztaty zorganizowała Gminna Biblioteka Publiczna w Bielanach przy współpracy ze Stowarzyszeniem Społeczny Instytut Rozwoju. Zadanie dofinansowane zostało ze środków Budżetu Województwa Mazowieckiego.










































 

KDC  


« wróć | komentarze [0]

Dodaj komentarz

Komentarz zostanie dodany po akceptacji przez administratora serwisu






Odśwież kod



Komentarze do tego wpisu

Nie utworzono jeszcze komentarzy dla tego wpisu

Strona 1/1






Dane kontaktowe