24
2018
2018-04-25

„Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania”


Pod takim hasłem odbyło się w środę 18 kwietnia w Węgrowie Seminarium pod Patronatem Honorowym Starostów Sokołowskiego i Węgrowskiego. Podczas trwania spotkania przedstawiciele branży drogowej i samorządów lokalnych poznali korzyści płynące z budowy dróg w technologii betonu wałowanego. Organizatorami spotkania były firmy CEMEX i WIKRUSZ oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Środowe Seminarium zgromadziło wielu słuchaczy. Aż 80 zaproszonych gości przybyło, by wysłuchać szeregu interesujących wykładów o zaletach budowania lokalnych dróg w technologii betonu wałowanego. Otwarcia konferencji dokonał Rafał Gajewski, wiceprezes zarządu firmy CEMEX.

Następnie głos zabrał Krzysztof Fedorczyk, Starosta Powiatu Węgrowskiego:

- Kiedy przychodzą środki unijne, obserwujemy stały wzrost cen robót asfaltowych. Kiedy w ubiegłym roku ogłaszaliśmy różnego typu przetargi, koszty robót były nawet 100 proc. wyższe od cen kosztorysowych. Zależy nam na jakości i trwałości dróg. Cieszymy się, że pojawiła się nowa alternatywa dla asfaltu – drogi betonowe.

O podobnych problemach związanych z przetargami wypowiadał się Starosta Sokołowski Leszek Iwaniuk:

- Powiat sokołowski ma prawie 500 km dróg. Wiele z nich wymaga remontu i z roku na rok widzimy, że co raz trudniej znaleźć wykonawcę. Mamy nadzieję, że część z tych dróg uda się wykonać w technologii betonowej, ponieważ cena tego typu inwestycji jest mocno konkurencyjna w porównaniu do asfaltu.

Podczas Seminarium uczestnicy mieli okazję wysłuchać wykładu wygłoszonego przez prof. Jana Deję, eksperta ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. Przedstawił on zalety budowy dróg betonowych oraz obalił mity z nimi związane.

Analizę kosztów budowy dróg w tej technologii przedstawił kolejny ekspert SPC – Piotr Kijowski, który zaznaczył, że wybierając pomiędzy drogą betonową, a asfaltową, należy brać pod uwagę wszystkie wydatki – zarówno koszty budowy drogi, jak i jej późniejszego utrzymania. Zdaniem Kijowskiego środki, które należy wyłożyć w przyszłości na drogę betonową, są nieporównywalnie niższe w stosunku do nawierzchni asfaltowej.

Nowoczesną technologię betonu wałowanego przybliżył słuchaczom Członek Zarządu CEMEX Infrastruktura – Michał Hebdaś. Podczas jego prezentacji uczestnicy mogli zobaczyć przykłady dróg wykonanych tą technologią. Jedną z nich jest droga dojazdowa i plac wokół Browaru Żywiec. Prezentacją kolejnych przykładów dróg betonowych zajął się Andrzej Wójcik, Kierownik Projektów Doradztwa Technicznego CEMEX Polska.

Ostatnią prelegentką była Małgorzata Lach-Witkowska, właścicielka firmy WIKRUSZ. Przedsiębiorstwo z 12-letnim stażem, zatrudniające dziś aż 60 pracowników prowadzi wraz z mężem – Adamem Witkowskim. Razem zajmują się produkcją betonów i elementów prefabrykowanych, robotami ziemnymi, drogowymi, usługami z zakresu transportu i pompowania mieszanki betonowej. Posiadają także własne kopalnie kruszyw. Firma może pochwalić się realizacją odcinków dróg betonowych w Skibniewie, Sterdyni, Grochowie, Żeleźnikach, Wrotnowie oraz Miedznej.

Seminarium było okazją do poszerzenia wiedzy z zakresu rozwiązań betonowych, a w szczególności technologii betonu wałowanego. Było także czasem do wymiany opinii i doświadczeń z inwestorami, wykonawcami oraz ekspertami z branży budowlanej. Ożywiona dyskusja, która wywiązała się po konferencji, była niezbitym dowodem na potrzebę jej organizacji.

Seminarium było kolejnym z cyklu po Lublinie i Siedlcach. Niewykluczone, że kolejne są jeszcze przed nami.
 





























 
Katarzyna Dybowska 

« wróć | komentarze [2]

Dodaj komentarz

Komentarz zostanie dodany po akceptacji przez administratora serwisu






Odśwież kod



Komentarze do tego wpisu

Takich spotkań powinno być więcej, trzeba edukowac smaorządowców że można w Polsce zrobic porządną, trwałą droge w rozsądnej cenie i stosunkowo niższym koszcie eksploatacji. Tym bardziej, że Polska cementem stoi.

Viki
2018-04-26 13:48:06

Nareszcie coś drgnęło w temacie. Wszyscy są zaczarowani tym asfaltem, a tu proszę miła niespodzianka. Rozwinięciem tej opcji, jest SIARKOBETON. Struktura o wiele trwalsza od konwencjonalnego betonu, a już nie wspominając o asfalcie.

mijo
2018-04-25 23:14:31
Strona 1/1






Dane kontaktowe